torsdag 3. mai 2012

Noe mer fra Rott

Er kommet til Kvitsøy nå,men først noe mer fra Rott som sagt.

En ankerdram dr.nilsen va jaggu velfortjent etter seilasen hit,det tok noen
timer og det var motvind hele turen.
Æ må si æ e glad for å være kommet hil allerede,det e hær turen virkelig
starter.Alt farvann herifra og nord e ukjent farvann så nu må papirkartene
frem for event ruter æ ønsker å ta.
Her på Rott er det noen som holder sau,men kun ett par som driver heltid med
det og er fastboende her ute,alle andre er sesongbeboere.
Kom straks i prat med en kar som hadde gode tips som f.eks strøm nede i
havna.Sist æ va her va det ingenting,men nu e det dusj og do på planen.
akkurat det med dusjing e extremt oppskrytte saker.
Æ har f.eks ikke dusja siden siste dag på jobb 20 april - å æ lukter fortsatt
vidunderlig ; )
Kroppen skal vaskes med å hoppe i sjøen-uansett temperatur-mnja.
Å håret gror ja.Snart må æ kamme med min 25 år gamle kam (har vært skalla
en del år ja hihi.
Annet:Været.Skal vist bli kaldere og mulig snebyger sier gamlehelten min på
øya her....æ trur han tuller me mæ ???
Æ e tidlig ute på den hær turen ; ) iskald vind rett fra nord her.
Æ får tar det også som det kommer.
Her på rott blir æ en stund i stillhet med de andre her,trivelige folk og lett å
komme i prat med.
Hade godt så lenge ; ) Noen bilder herifra.



Takk til kamerat Arild Jacobsen i Kristiansand som viste meg muligheten med loggen i googleearth.
Like etter avgang fra Egersund kan dere se to svinger inn i skjærgården.I båtsportkartet er her markert bunkring av diesel.Det er bare tull.En æ prata med  i Hellvik ( den første innsvingen )  lo høyt å sa det e iallefall 20 år siden.I Siravåg var heller ikke spor av dieselpåfylling.Æ måtte ta av reserve kanner.


                                                           Typisk turistgreie dette hm ?



                                    Hadde en liten padletur i går-mest i havneområdet bare på gøy. : )





Det finnes mye av fornminner på Rott - virkeligt gammalt.
Æ fant nye fornminner og fornsteingjerder i massevis,og nytt fornhus i bakgrunnen ; )


Æ e ikke sikker på om denne stakkar´n e den eneste hunden på Rott , men hilse på mæ ville den iallefall                                     ustelt å fæl som han e.Snill liten bisk.


                                Det kryr av dem  på øya og dem skiter - overalt.Også på brygga....


Fin liten havn som gir masse ly fra alle vindretninger.Kanskje noe urolig med sterk vind rett fra vest ?


Her kom to av de gamle gode skutene med kunstgjødsel til bøndene.det laga litt røre å æ hadde straks noen å prate me : )

1 kommentar:

  1. Hei Inge!
    Beklager at det tok så lang tid med å komme med noen kommentar.
    De første dagene prøvde jeg å skrive noe vittig, men kunne ikke komme på noe.
    Da gikk det noen dager med å forsøke å komme med et interessant kommentar på det du skriver, noe som viser at jeg følger med.
    Heller ikke det fikk jeg til.

    Nå skriver jeg bare noe tull sånn at du i alle fall vet at jeg leser bloggen.

    Ser deilig ut å seile uten å tenke på klokkeslett eller noe.

    Siste nytt hjemmefra:

    Hjalp Reidar sist søndag med å bære ut et kjøleskap som vi plasserte på terassen ute.
    fra før stod det en del overskap og alle kopper, tallerker og annet kjøkkenutstyr Reidar har samlet på og arvet i et langt liv.
    Et forholdsvis spesielt syn på Høyvold Brygge.
    Hadde vist stått sånn noen dager.

    Etterpå spasserte vi til byen og tok en tur innom Kilden der Reidar aldri hadde vært innom og jeg tror aldri kommer til å gå innom igjen heller.
    Så jeg føler meg veldig beæret at jeg var vitne til dette besøket.

    Ha en fin kveld videre.

    Hilsen Marc

    SvarSlett