søndag 20. mai 2012

Turen til Måløy og i Måløy inkl innom Florø.

75 nm og altfor mange timer for motor . : )

Fineste seilevind va værmeldinga før æ forlot Dingja. Selvsagt rett imot som det e for det meste. : )
Vindstille ble virkeligheta. Det e for det meste sterk motvind eller - vindstille.
For motor det suser over Sognefjorden i regnbyger og ensom figur. Æ e tidlig på tur og etter ca 1 time e æ midt i Krakellasundet på andre sia av fjorden. Der står denne karakteristiske fyrklippen i sundet. Flott naturfenomen dette.
På andre sia av dette sundet møter æ selveste -- MOTVINDEN.
Æ heiser seil øyeblikkelig, selv om den jo e rett imot og er av stiv kuling arten.
Æ har satt ut et mål for dagen. Æ vil besøke " den Norske hesten " på øya Alden like overfor Sognefjorden. Fjellet har fått navnet av sin figur.
Ligner en gigantisk hesterygg hvor hesterompa e 480 meter høy og gir fantastisk utsikt. Den vil æ oppå.
Det e ikke så lang seilas også e æ jo tidlig på´an. Så æ krysser av sted i godt lag med båt og sjø.
Det frisker på og æ rever storseilet  til 2 rev. Det e ca en halvering av storseilet, og kommer skuta i balanse med en gang, seilasen blir mye mer behagelig og det går bare fortere også.
Sååååååå æ mollkose mæ igjen : ) Da - SMELLER  det til totalt uventa - ett høyt smell foran i baugen. Nu kommer først hjerteflimmer etterfulgt av ett støyinferno. BLAFRE BLAFRE BLAFRE - SLAMRE BLAFRE SLAMRE  - HØYLYDT SLAMRE BLAFRE BANNE BANNE BANNE BLAFRE SLAMRE  BANNE MER ......
KAAAAAAAAAAAA SKJER ? Fokka flagre vildt og uhemma rett ut i vinden. Tenke tenke tenke fort - vældig fort. Hjerteflimmer e nu HØY PULS
og adrenalin i mengder. AHA æ ser. Fallet ( tauet ) som er fast i forseilet er røket av. Æ tenker at knuta er løsnet - det kan jo skje.
Istedet e skinna som fallet festes i røket tvers av. Krise under seiling - æ må frem å redde seilet, feste mæ sjøl via sikkerhetsele og krype frem, rulle inn seilet og montert ett strikk rundt så det ikke ruller ut igjen.
Uten forseil ute vil ikke skuta seile særlig - forseilet er selve motoren på en seilbåt - så da e det motorseile mens æ tenker - hva gjør æ nu?
Avgjør å finne seilmakerhjelp - så æ legger hesterompeplanen vekk til returen og setter kurs mot folk. 
Ned med seil og motorgange til Florø. Ja ett uhell kommer sjelden alene sies det. 
Så da tar like godt autopiloten også kvelden. Det va da som bare F............n og ka e det neste da. : )
Ut av autopiloten kommer det stygge knake, knekkelyder etterfulgt av risting, og så - stillhet.
Åpna den for å kikke litt - ut kommer sviddlukt og motoren e nedsota. ; ) Ett tøft liv e over for denne gang. Kanskje rep eller innkjøp av ny autopilot e neste utgift. Nu kommer det som gjerne kommer på langturer. Det uventede. ; )
Florø ankommer æ sent  på kvelden og fortøyer i gjestehavna. Æ roer ned og sovner fort etter å ha kontaktet Arild i Kristiansand. Måløy neste. Arild har funnet tlf nummer til ett verksted som kan sikkert hjelpe med rep av seilet og autopiloten.
Grytidlig neste morgen 06.00 møter æ gamle hurtigruteskipet Lofoten som snart ankommer Florø, og æ ankommer Måløy 5 timer senere.
For ett vakkert skip dette er " Lofoten " masse minner kommer og æ hilser skuta i dyp respekt og beundring. Æ har reist mye med disse gamle flotte skip i barneåra - så det va en fin start på dagen å møte dette vakre skipet.
Her i Måløy har æ gjort mæ kjent med folk og funnet verkstedet for seilrep. Utført første pubbesøk. Der va det ingen - bare mæ og eier´n.
En trivelig kar som hadde mange gode tips, og fant frem div tlfnummere æ kunn ringe for å få rephjelp.
Fotball e jo en ball som også finnes her i Måløy som ellers i verden, og fotballtvkveld blei det på puben - så da va æ plutselig ikke aleina lenger. Heller omgitt av halvfulle, halvvoksne høytskrikende mannfolk.
Dem skriker og vandrer nervøse rundt i puben. Drikker mer, hilser på mæ. Kem e du ? ka gjør du her mm - skål : )
Ja ja - æ måtte flire mye av dem og med dem. : )
Måløy ligger i en fjellside med super utsikt for de som gidder å labbe opp. Det gjorde æ - selvsagt : )
Flotte turstier i massevis e det i alle lengder og utfordringer hvis man ønsker å bestige toppene over byen.
Æ satte mæ ut " Hveten " den høyeste og labba i vei. Nåh ! Vått, vått, vått og æ søkkvåt veldig fort. ; )
Snu ? Ja. Æ e ikke skodd rett og beinan koordinerer dårlig ( æ skylde på puben ) så æ korter inn planen til en tur rundt Måløy´s drikkevann.
Her e det massevis av folk i full gange og lett jogg hos noen. 
Fantastisk utsikt byen e lønna æ hæver. 
Annet : tilbake til havna.
Her er kommet seilere fra Lillesand. Æ har blitt invitert ombord i deres Lagoon katamaran.
Ser frem til det : )


75 nm. Her ses æ passerer Krakellasundet etter sognefjorden og starter krysse mot vinden.
Kort etter retter sporloggen seg ut - da er seilet revet og resten er lange timer for motor. ; )


Puben Jibben
Ståle : langt hår mye skjegg og mørke solbriller.
Æ : lite hår - sølvfarge over øran og ingen Mørke solbriller.



Her står denne flotte fyr klippen i Krakellasundet.


Den Norske hesten kalles fjellet på øya Alden. Den for bestiges på returen.

                                      

Den Norske hesten i bakgrunnen. Like før uhellene kommer : )


Lofoten på tur sør. Neste stopp er Florø.


Hornelen. Nord-europas høyeste sjøklippe. Mektige saker dette. Flott fjell.



Digert e det : )


Ser det kaldt ut ? Ja - det e kaldt : )


Fin vakker lita bygd like før æ ankommer Måløy.


Ytterst i Faafjorden og æ sier styr STYRBORD til mæ sjøl, og er ankommet Måløy like etterpå.





Måløy sitt drikkevann. Hornelen ses langt bak.


Utsikt over bla gjestehavna.


Gøy med utsikter. Lenger ut fjorden e øya Silda. Den vil æ innom på returen.
Stadt er like etter.






En dø autopilot er erstattet av en " autofot "


Litt utstyr ombord : Kikkerten e sinnsyk rå. Æ prutta den ned til kr 5000.- Æ snakka dama i butikken trillerundt og ho klarte ikke å si næi. Verdt hver en krone.
Den lille gps´en viser mer enn 450 nm så langt.
Ipaden e ikke lesbar i direkte solskinn, men æ har den bare me hvor æ e hele tia under seilas, og med litt skygge så lyser den opp. Fantastisk verktøy dette. 


Skjøteskinna revet tvert av.

2 kommentarer:

  1. Dæven uflax du har hatt Inge! Håper du får fixa disse sakene uten å bli ruinert! Da må det bli kronerulling neste!

    Men noka av beskrivelsan dine vekker minner for mæ. Ja fra den tida da æ reisete til sjøs, mønstra på høsten 76, båten var MS Lofoten og æ hadde arbeidsuka i 8. klasse ombord. Dæven for en artig tur vi fikk Vadsø Bergen & toback igjen. Det tok 12 dager og det var min karriære til sjøs ;)

    SvarSlett
  2. Ja hei Kåre. Æ trur at ting skjer og at det e en del av gamet. Dette er jo ting som kan fikses eller erstattes. Va nær å knekke en finger i dag ( blei hengende fast etter lillifinger ) hadde flaks og kom mæ løs. Gipsing må ikke skje på turen ; ) ja Lofoten som æ møtte va e flott syn og masse minner dukker opp.
    Arti at du følger med :)

    SvarSlett